Vaak zijn wij in onze communicatie erg gericht op de ander. Ik wil niet dat je … Eigenlijk wijs je hiermee al naar de ander. Wil je goede communicatie, dan kun je beter zeggen ik zou het fijn vinden als, of ik zou graag willen dat je voor mij … Dan hou je het namelijk bij jezelf.
Bijvoorbeeld, ik wil niet dat jij steeds je spullen achter je kont laat slingeren. Vast heel herkenbaar voor veel ouders. Je bereikt er meer mee als je zegt. Ik zou het fijn vinden als jij je spullen even opruimt.
Ook in je relatie of in gesprek met je ex. Een voorbeeld
Je ex komt zijn voor de zoveelste keer zijn afspraken niet na …
Er gaat zeker weten van alles door je heen!
- Je denkt: Je bent ook zo onbetrouwbare eikel (sorry, maar ja dit denk je toch!). Ik kan ook nooit op jouw rekenen.
- Je voelt: Je bent geïrriteerd, boos etc..
- Je hebt nodig: vertrouwen en betrouwbaarheid
Reageer niet vanuit boosheid, zo jij komt ook nog eens een keer. Of nog erger. Hoe kun je het beste rustig reageren: Ik zou graag wat meer vertrouwen in onze afspraken willen hebben. Zodat gemaakte afspraken ook worden nagekomen.
Sluit af met een vraag (maak verbinding) En ik ben benieuwd hoe dit op jou overkomt? Of kun jij je hierin vinden?
Jij hebt het volledig bij jezelf gelaten, maar wel heel duidelijk gemaakt wat je graag wil. De ander kan je nu ook horen. Als jij boos reageert, hoort de ander je vaak niet.
Open leren communiceren
Deze open manier van communiceren, voelt eerst erg ongemakkelijk. Dit moet je echt oefenen/leren. Met deze manier van communiceren stellen we ons namelijk kwetsbaar op. We benoemen namelijk precies wat het echte probleem is. We hebben vooral geleerd om deze kwetsbaarheid uit de weg te gaan, door aan te vallen of te verdedigen: “Jij bent ook altijd te laat!” of “Ik doe ook maar mijn best.” Dit lijkt makkelijker, maar op de lange termijn leidt dit vooral tot wrok, geslotenheid en kan zelfs leiden tot gevoel van schaamte. Vaak ligt hier een emotie onder, probeer deze voor jezelf te ontdekken.
Het gaat niet om gelijk hebben of gelijk krijgen!
Als je op deze manier communiceert gaat het niet om gelijk hebben of gelijk krijgen. Het gaat erom dat de ander jou begrijpt en jij de ander. En daar vanuit respect met elkaar over kunt praten en iets mee kunt doen.
Bijvoorbeeld je collega denkt dit gaan we nooit redden en jij denkt makkie. Je collega zegt tegen jou. Ik heb niet het vertrouwen dat we vandaag ons werk gaan af krijgen. Jij kunt dan vragen, wat heb je nodig om dit vertrouwen wel te krijgen.
Blijf vooral naar elkaar luisteren en blijf in verbinding met elkaar.
Geef een reactie