Lastig: hoe beschermen we kinderen van 18+ content?

Kinderen gebruiken op steeds jongere leeftijd computers en telefoons en die zijn bijna altijd verbonden met het internet. Dat staat weer vol met content (bijvoorbeeld sex, drugs, gokken) die alleen voor volwassenen bedoeld is. Het is een zorgelijke ontwikkeling waar maar lastig grip op is. Want door de openheid van het internet worden kinderen blootgesteld aan allerlei vormen van verslavingen. Videogames met gokelementen is één van de verslavingen die steeds vaker onderwerp van discussie is.

Want hoe beschermen we kinderen dan van content die niet geschikt is voor hen? Door terug te gaan naar de bron waar alle content vandaan komt, oftewel de verantwoordelijkheid kansspel industrie. Maar dat blijkt vaak lastiger dan gedacht. We leggen uit waarom.

De smartphone generatie

Smartphone gebruikers worden steeds jonger en dat is zorgelijk. Want in het ogenschijnlijk onschuldige smartphonegebruik zitten steeds verslavingen verborgen. Chatten is nog een redelijk onschuldige verslaving, maar wat te denken van 18+ websites of spelletjes met gokelementen. Veel smartphone games hebben een sociaal en interactief karakter waarbij geprofiteerd wordt van de toegankelijkheid van sociale media. Dat veel videospellen ook geschikt zijn voor mobiel gebruik is natuurlijk vanuit gebruikstechnisch oogpunt toe te juichen. Maar dat betekent ook dat de ouderlijke controle een stuk moeilijker wordt gemaakt.

Lootboxes: betalen voor upgrades

Terwijl je vroeger een spel voor een eenmalig bedrag aanschafte, zitten er via de zogeheten lootboxes nu steeds meer upgrades in de game verwerkt. Tegen betaling welteverstaan. Het is vaak geen kwestie meer van eenvoudig beginnen en level na level uitspelen. Vandaag de dag word je zoveel mogelijk verleid om jouw clan of personage nog sterker maken door extra krachten te kopen. En dat terwijl je al zoveel geld aan de game hebt uitgegeven. Omdat de speler van tevoren niet weet wat er in een lootbox zit, wordt het brein bij kinderen van jonge leeftijd gestimuleerd om een verband te leggen tussen een actie en een onvoorspelbare uitkomst. Precies. Net als bij het gokken in de volwassenenwereld.

Verantwoordelijkheid ligt bij kansspelindustrie

De discussie heeft nu een nieuw hoogtepunt bereikt nu de Britse toezichthouder op de kansspelen heeft opgeroepen om per direct te stoppen met reclame-uitingen die aantrekkelijk kunnen zijn voor jongeren onder de 18 jaar. Want om te voorkomen dat de

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *