Rondje Zweden

Zweden

In de zomer van 2014 zijn we voor het eerst naar Zweden geweest. Liefde op het eerste gezicht!

We kwamen in een magazine van de ANWB een leuke rondreis met kinderen tegen.

Dit sprak ons meteen aan en de prijs was ook prima.

We zijn met de boot van Kiel naar Göteborg Gegaan. In kiel hebben we bij de Mc Donald’s nog wat gegeten nadat we waren ingecheckt. Je kan ook zelf lekker dingen meenemen aan op de boot op eten of eten in het restaurant.  De boot gaat tegen de avond varen en vaart er de hele nacht over. Vroeg in de ochtend kom je aan in Göteborg.  De service aan boort is echt super. En de boten van Stenaline zijn uitgerust met een speeltuintje voor de kinderen. Ook hebben ze een leuke speurtocht, je komt over de hele boot!

De boot
Als de boot vertrekt vliegen de meeuwen om je heen. De jongens vonden het helemaal leuk om ze eten (brood) te geven. De haalden het gewoon uit je handen. De hut is niet heel groot maar we konden er prima met z’n vijven een nachtje slapen.

De eerste stop
Onze eerste stop was Vakantiepark Säfsen Resort. Dit is een erg mooi resort, je kan vanaf het park het bos in lopen. En vlakbij het park ligt een mooi meer met een glijbaan. Hier hebben we drie heerlijke dagen gehad. Het huisje was prima, lekker ruim.

Het meer was groot en in het begin wat koud, maar als je eenmaal door bent is het heerlijk. De boys vonden de glijbaan ook erg leuk. We hebben hier ook een boot gehuurd, kinderen zijn verplicht om een zwemvest te dragen ook als ze een zwemdiploma hebben. Dit omdat de meren zo diep en groot zijn. Heerlijk zo in de natuur.

De tweede stop was Vakantiepark Orsa Grönklitt
Hier hadden we verre weg het grootste huis. Alle drie parken waren ski parken en nu voor de zomer dus zomer vakantie huisjes. Je kon ook merken dat alles vooral voor de winter ingericht was. Maar dat mocht de pret niet drukken. Hier was een mooi meer met aanleg steiger waar je vanaf kon springen. Ook hier kon je zo het bos in lopen. En hier kon je hoog de berg opklimmen.

Ik vond het wel veel om steeds in te pakken en weer op naar het volgende huisje
want al met alle hadden we een nacht op de boot, 3 nachten in huisje nummer 1 vier nachten in huisje nummer 2 en weer 3 nachten in huisje 3 en dan weer een nacht op de boot. In Zweden is het rondreizen heel gewoon. Maar de volgende keer (dat hebben we dan ook in 2015 gedaan). Blijf ik een weekje op iedere plek, zo kan je iets beter van alles genieten en bekijken en ben je niet steeds aan het inpakken en schoonmaken.

De derde stop was bij Vakantiepark Idre Fjäll dit was zeker het mooiste park van allemaal! Vooral omdat er een zwembad bij zat waar de kinderen veel plezier aan beleefd hebben. En er liepen gewoon rendieren over het park, sta je je bed op te maken staat je oog in oog met een rendier. Ze kwamen niet heel dichtbij, als je op ze af liep gingen ze er snel vandoor. Het huisje was hem minst mooie van allemaal, erg klein.

De omgeving was bij nummer drie het aller mooiste. De natuur in Zweden is echt fantastische. We hebben vanaf deze locatie ook diverse natuurparken bezocht. Zo kwamen we ook bij de grootste waterval van Zweden. Ruim twee uur hebben we gelopen en geklommen voordat we bij deze waterval waren. Het was bloedje heet en we hadden geen drinken meegenomen. We hebben dan ook allemaal water gedronken bij de waterval..

Naar Zweden ga je voor de rust en de natuur, maar ook voor actie. Deze zomer gaan we voor iets anders, maar we gaan zeker weer terug naar Zweden. Want het is echt een prachtig land met veel mooi natuur. Bekijk ook de Kullaberg.

We zouden met de boot via Noorwegen (Oslo) weer terug, maar dit hebben we inverband met serieuze terreur dreigingen in Oslo niet gedaan. De reisorganisatie, wilde ons hierbij niet helpen (Pharos Reizen). Gelukkig hadden ze bij Stedaline een stuk meer begrip voor de situatie. Omdat ze al snel begrepen dat de reisorganisatie ons hierin niet wilde helpen, deden ze het zelf. En konden we terug naar Göteborg.

Deze reis is een leuke manier om kennis te maken met Zweden. Maar zoals ik al zei veel reizen en snel weer uit je huisje weg. Ik vond het afgelopen jaar een stuk relaxter, een week in het ene huisje en een week in de andere. En de natuur is overal mooi.

Wil jij op vakantie naar Zweden? Dan is dit artikel zeker het lezen waard: Handige tips voor een fijne vakantie in Zweden

Met de auto naar de Noordkaap, de snelle route via Zweden

Ben jij al in in Zweden op vakantie geweest?